Wszystkie powyższe numery łączone są bezpłatnie nawet z ulicznych automatów telefonicznych.
Numer alarmowy 112 można wybrać bez odblokowania klawiatury telefonu komórkowego, a nawet nie posiadając karty SIM w aparacie, choć ta ostania usługa nie dostępna jest w takich państwach jak Wielka Brytania, Belgia, Francja, Cypr i Słowenia z powodu dużej liczby fałszywych zgłoszeń.
112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym używanym w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej jak również w sieci. GSM (telefonów komórkowych). Został wprowadzony w 1991 roku i jest regulowany przez europejską dyrektywę o usłudze powszechnej. Od 19 listopada 2013 r. tel. 112 z naszego rejonu odbiera WCPR w Toruniu. Gdy dojdzie do sytuacji, że wszystkie 8 apartów jest zajętych to po 3 minutach oczekiwania nastąpi automatyczne przekierowanie do sąsiedniego WCPR w Szczecinie.
Nie odkładamy słuchawki, jeśli wybraliśmy 112 przez pomyłkę!Podczas wzywania pomocy musimy przekazać dyspozytorowi kilka informacji. Wbrew pozorom kolejność ich przekazywania jest bardzo ważna. Zawsze jako pierwsze powinniśmy podać gdzie zdarzenie ma miejsce. Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie z numerem alarmowym zostało przerwana (rozładowana bateria telefonu komórkowego, zgubienie zasięgu sieci, brak prądu w domu itp.).
Określamy najdokładniej jak potrafimy miejsce, w którym doszło do zdarzenia. Jeśli sytuacja ma miejsce w domu/bloku przekazujemy dyspozytorowi dokładny adres: nazwa ulicy, numer domu, bloku, klatki, piętro. Podajemy także miejscowość gdyż zdarza się, że w dwóch pobliskich miasteczkach znajdują się dwie takie same ulice.
Gdy sytuacja wydarzyła się na drodze także staramy się określić orientacyjny adres miejsca zdarzenia. Podajemy nazwę miejscowości, którą minęliśmy, kierunek, w jakim jedziemy. Jeśli jest to niemożliwe podajemy charakterystyczne punkty orientacyjne, np. przejazd kolejowy, krawędź lasu itp. Bardzo pomocne są białe słupki drogowe stojące, co 100m wzdłuż krawędzi drogi. Odczytanie i podanie cyfr znajdujących się na najbliższym z tych słupków znacznie ułatwi dyspozytorom lokalizacje zdarzenia
Coraz częściej kierowcy posługują się lokalizacją satelitarną (GPS). Umiejętność odczytania i przekazania współrzędnych geograficznych z tego urządzenia znacznie ułatwi pracownikowi CPR-u lokalizację zdarzenia. Choć lokalizatory GPS na wozach ratowniczych są jeszcze rzadkością.
Przekazujemy informacje o tym dlaczego dzwonimy, co się wydarzyło.
Służbom medycznym określamy czy jest to np. ból w klatce piersiowej, napad duszności, drgawek, wypadek komunikacyjny, uraz, oparzenie etc.
Staramy się określić ile osób potrzebuje pomocy i w jakim są stanie. Od tej informacji zależy, ile karetek i jakiego typu (zespół podstawowy, specjalistyczny itp.) zostanie wysłanych na miejsce zdarzenia.
Podajemy objawy, które możemy zaobserwować, (np. brak oddechu, krwotok z ręki, uraz głowy, drgawki), jak i te, które podają sami poszkodowani (np. piekący ból w klatce piersiowej, duszność, zawroty głowy).
Przekazujemy dyspozytorowi czy osobą poszkodowaną jest dorosły czy dziecko, kobieta czy mężczyzna. Jeśli jest to możliwe podajemy jego wiek, imię i nazwisko.
Na samym końcu, po przekazaniu wszystkich powyższych informacji, podajemy nasze imię i nazwisko, i numer telefonu, z którego dzwonimy.
Kilka uwag W trakcie rozmowy uważnie słuchajmy tego, co mówi dyspozytor. Może on nam zadawać pytania, które ułatwią np. dojazd na miejsce zdarzenia, może także powiedzieć, co możemy zrobić do czasu przyjazdu karetki.Nigdy nie kończymy rozmowy jako pierwsi, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!
Jeśli to możliwe zaleca się pozostać przez kilka minut w pobliżu telefonu, bo dyspozytor po wysłaniu odpowiednich zastępów może sprawdzić autentyczność zgłoszenia.
Zebrane dane prowadzą do identyfikacji i weryfikacji zdarzenia, aby uniknąć nieporozumień, gdyż to samo zdarzenie mogło być już wcześniej zgłoszone przez inne osoby.
Słów kilka o nowym numerze 996 Jest to nowy numer uruchomiony na wniosek ABW (Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego). Jest podłączony do Centrum Antyterrorystycznego (CAT), pełniącego dyżur 24 / 7 w ramach struktur tejże agencji.
Pod numer 996 należy dzwonić w razie zagrożenia terrorystycznego. Można tam też zgłaszać m.in. informacje dotyczące wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, bronią masowej zagłady oraz środkami odurzającymi i psychotropowymi.Kolejny kontrowersyjny numer to 909.
Resort zdrowia chce uruchomić nowy numer 909. Dzwoniąc pod niego, pacjenci dowiedzą się, gdzie może zostać im udzielona pomoc w nocy i w święta w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy numer zacznie działać na terenie całego kraju.
Jesteś 345 gościem na Naszej stronie.