===============

oo
ooo
ooo
emblemat OSP w Kruszwicy
ksrg
menu





T E L E F O N Y

A L A R M O W E


112 - ogólnoeuropejski numer alarmowy,
999 - pogotowie ratunkowe,
998 - Straż Pożarna,
997 - Policja,
996 - alarmowy numer o zagrożeniu terrorystycznym,

994 - pogotowie wodno-kanalizacyjne,
993 - pogotowie ciepłownicze,
992 - pogotowie gazowe,
991 - pogotowie energetyczne,

987 - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego,
986 - Straż Miejska,
985 - ratownictwo górskie,
984 - pogotowie rzeczne,
0 601 100 100 - nr. ratunkowy nad wodą (WOPR),
0 601 100 300 - nr. ratunkowy w górach (TOPR i GOPR).

Połączenia z powyższymi numerami zostaną automatycznie przekierowane
przez operatora do odpowiedniej regionalnie służby ratunkowej, lub
Centrum Powiadamiania Ratowniczego (CPR).

Wszystkie powyższe numery łączone są bezpłatnie nawet z ulicznych automatów telefonicznych.
Numer alarmowy 112 można wybrać bez odblokowania klawiatury telefonu komórkowego, a nawet nie posiadając karty SIM w aparacie, choć ta ostania usługa nie dostępna jest w takich państwach jak Wielka Brytania, Belgia, Francja, Cypr i Słowenia z powodu dużej liczby fałszywych zgłoszeń.

112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym używanym w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej jak również w sieci. GSM (telefonów komórkowych). Został wprowadzony w 1991 roku i jest regulowany przez europejską dyrektywę o usłudze powszechnej. Od 19 listopada 2013 r. tel. 112 z naszego rejonu odbiera WCPR w Toruniu. Gdy dojdzie do sytuacji, że wszystkie 8 apartów jest zajętych to po 3 minutach oczekiwania nastąpi automatyczne przekierowanie do sąsiedniego WCPR w Szczecinie.

Nie odkładamy słuchawki, jeśli wybraliśmy 112 przez pomyłkę!
Należy powiedzieć operatorowi, że nie ma żadnego niebezpieczeństwa. W przeciwnym razie zostanie uruchomiona procedura ustalenia lokalizacji telefonu i zakładając zagrożenie życia zgłaszającego zostanie wysłana natychmiastowa pomoc w celu sprawdzenia, co się stało.

Podczas wzywania pomocy musimy przekazać dyspozytorowi kilka informacji. Wbrew pozorom kolejność ich przekazywania jest bardzo ważna. Zawsze jako pierwsze powinniśmy podać gdzie zdarzenie ma miejsce. Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie z numerem alarmowym zostało przerwana (rozładowana bateria telefonu komórkowego, zgubienie zasięgu sieci, brak prądu w domu itp.).

Wzywając służby ratownicze podajemy :

I. Miejsce zdarzenia

Określamy najdokładniej jak potrafimy miejsce, w którym doszło do zdarzenia. Jeśli sytuacja ma miejsce w domu/bloku przekazujemy dyspozytorowi dokładny adres: nazwa ulicy, numer domu, bloku, klatki, piętro. Podajemy także miejscowość gdyż zdarza się, że w dwóch pobliskich miasteczkach znajdują się dwie takie same ulice.

Gdy sytuacja wydarzyła się na drodze także staramy się określić orientacyjny adres miejsca zdarzenia. Podajemy nazwę miejscowości, którą minęliśmy, kierunek, w jakim jedziemy. Jeśli jest to niemożliwe podajemy charakterystyczne punkty orientacyjne, np. przejazd kolejowy, krawędź lasu itp. Bardzo pomocne są białe słupki drogowe stojące, co 100m wzdłuż krawędzi drogi. Odczytanie i podanie cyfr znajdujących się na najbliższym z tych słupków znacznie ułatwi dyspozytorom lokalizacje zdarzenia

Coraz częściej kierowcy posługują się lokalizacją satelitarną (GPS). Umiejętność odczytania i przekazania współrzędnych geograficznych z tego urządzenia znacznie ułatwi pracownikowi CPR-u lokalizację zdarzenia. Choć lokalizatory GPS na wozach ratowniczych są jeszcze rzadkością.

II. Powód wezwania

Przekazujemy informacje o tym dlaczego dzwonimy, co się wydarzyło.
Służbom medycznym określamy czy jest to np. ból w klatce piersiowej, napad duszności, drgawek, wypadek komunikacyjny, uraz, oparzenie etc.

III. Ilość i stan poszkodowanych

Staramy się określić ile osób potrzebuje pomocy i w jakim są stanie. Od tej informacji zależy, ile karetek i jakiego typu (zespół podstawowy, specjalistyczny itp.) zostanie wysłanych na miejsce zdarzenia.

Podajemy objawy, które możemy zaobserwować, (np. brak oddechu, krwotok z ręki, uraz głowy, drgawki), jak i te, które podają sami poszkodowani (np. piekący ból w klatce piersiowej, duszność, zawroty głowy).

IV. Dane poszkodowanego

Przekazujemy dyspozytorowi czy osobą poszkodowaną jest dorosły czy dziecko, kobieta czy mężczyzna. Jeśli jest to możliwe podajemy jego wiek, imię i nazwisko.

V. Dane wzywającego

Na samym końcu, po przekazaniu wszystkich powyższych informacji, podajemy nasze imię i nazwisko, i numer telefonu, z którego dzwonimy.

Kilka uwag W trakcie rozmowy uważnie słuchajmy tego, co mówi dyspozytor. Może on nam zadawać pytania, które ułatwią np. dojazd na miejsce zdarzenia, może także powiedzieć, co możemy zrobić do czasu przyjazdu karetki.

Nigdy nie kończymy rozmowy jako pierwsi, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!
Jeśli to możliwe zaleca się pozostać przez kilka minut w pobliżu telefonu, bo dyspozytor po wysłaniu odpowiednich zastępów może sprawdzić autentyczność zgłoszenia. Zebrane dane prowadzą do identyfikacji i weryfikacji zdarzenia, aby uniknąć nieporozumień, gdyż to samo zdarzenie mogło być już wcześniej zgłoszone przez inne osoby.


Nie wolno dzwonić pod numery alarmowe dla zabawy, w tym czasie ktoś naprawdę potrzebujący może próbować wezwać pomocy! Niemal wszystkie CPR wyposażone są w identyfikacje numeru zgłaszającego i analogowy lub cyfrowy rejestrator rozmowy.
Fałszywe wezwania są zgłaszane na Policję, a ludzie je wykonujący pociągani do odpowiedzialności karnej i obciążani kosztami bezpodstawnej interwencji służb ratunkowych.

Słów kilka o nowym numerze 996 Jest to nowy numer uruchomiony na wniosek ABW (Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego). Jest podłączony do Centrum Antyterrorystycznego (CAT), pełniącego dyżur 24 / 7 w ramach struktur tejże agencji.

Pod numer 996 należy dzwonić w razie zagrożenia terrorystycznego. Można tam też zgłaszać m.in. informacje dotyczące wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, bronią masowej zagłady oraz środkami odurzającymi i psychotropowymi.
Brak danych czy numer jest aktywowany na całym terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Dyskusja nad zasadnością wprowadzenia tego numeru jest bardzo gorąca.

Kolejny kontrowersyjny numer to 909.
Resort zdrowia chce uruchomić nowy numer 909. Dzwoniąc pod niego, pacjenci dowiedzą się, gdzie może zostać im udzielona pomoc w nocy i w święta w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy numer zacznie działać na terenie całego kraju.


rulon

Jesteś 345 gościem na Naszej stronie.

o     542     o
Informujemy, iż w celu zliczenia ilości odwiedzin korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Zalecam pozostawienie ustawień standartowych używanej przeglądarki internetowej.
Nie zalecany typ przegladarki to Internet Explorer
ogieńogieńogieńogieńogieńogieńogień
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim, kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii i innych materiałów znajdujących się w tym serwisie
bez informacji o pochodzeniu (adresie strony) lub bez zgody autora serwisu jest zabronione.

graphic design by Musiałowski Mietek   - © 2009 - 2024