J E L C Z
0 0 5
Cięzki samochód wodno-pianowy z nadwoziem typu JELCZ 004 GCBA 6/32 Jelcz 315
Jelcz 315 jest kontynuacją projektu samochodu Żubr A80, a produkcja seryjna ruszyła w IV kwartale 1968 r. do ? roku
masa całkowita | - | 15 690 kg |
nacisk na tylną oś (przy max obciążeniu) | - | 9 840 kg |
prędkoś max | - | 92 km/h |
zużycie paliwa | - | 28 litrów / 100 km |
zużycie paliwa dla autopompy | - | 0,333 litra/min |
zużycie paliwa na rozruchy | - | 0,771 litra |
WYMIARY |
długość | - | 760 cm |
szerokość | - | 250 cm |
wysokość | - | 346 cm |
pojemność zbiornika na wodę | - | 6000 litrów |
pojemność zbiornika na środek pianotwórczy | - | 600 litrów |
pojemnośc zbiornika paliwa | - | 250 litrów |
PARAMETRY SILNIKA
Silnik 6-cylindrowy dizel ZS, pionowy, SW 680 / 105 / 4 turbodoładowany, ustawiony jest nad osią przednią, produkowany przez WSK w Mielcu na podstawie licencji zakupionej w 1966 r. w firmie Leyland. Silnik ma górnozaworowy, popychaczowy układ rozrządu OHV z wałkiem umieszczonym w kadłubie. Obiegowy, ciśnieniowy układ smarowania zasilany jest jednosekcyjną pompą zębatą. Kuty jednolity wał korbowy podparto na siedmiu ślizgowych łożyskach głównych. Zastosowano wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania umieszczonych w denkach tłoków. Pompa wtryskowa oraz wtryskiwacze produkowane w kraju według licencji firmy Friedmann-Meyer.
średnicy cylindra | - | 127 mm |
skoku tłoka | - | 146 mm |
pojemność skokowa | - | 11 100 ccm |
stopień sprężania | - | 15,8 |
moc silnika | - | 179 kW (243 KM) przy 2200 obr/min |
max moment obrotowy | - | 90 kGm / 900 Nm przy 1400 obr/min |
masa suchego silnika | - | 970 kg |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Instalacja elektryczna o napięciu 12/24 V zasilana z prądnicy prądu stałego o mocy 500 W (produkcji węgierskiej). Zastosowano dwa akumulatory ołowiowe 12 V o pojemności 165 Ah każdy. Rozrusznik o mocy 4,4 kW pochodził także z importu. Reflektory przeciwmgielne stanowiły wyposażenie seryjne.
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Naped na oś tylną. Sprzęgło jednotarczowe, sterowane mechanicznie. Napęd doprowadzany był krótkim wałem napędowym do skrzyni przekładniowej o poziomym układzie wałków. Skrzynia biegów opracowana w Fabryce Przekładni Samochodowych w Tczewie. Miała ona pięć biegów, przy czym bieg czwarty był biegiem bezpośrednim. Biegi od II do V zostały zsynchronizowane. Jednoczęściowy wał napędowy z przegubami krzyżakowymi przenoszą napęd na tylny most. Sztywny most napędowy typu Raba P 018 zawierał przekładnię główną stożkową oraz planetarne zwolnice w piastach tylnych kół. Całkowite przełożenie mostu wynosiło 7,07.
ZAWIESZENIE
Podłużnicowa rama spawana rozszerzała się w części przedniej. Sztywna oś przednia oraz tylny most zawieszone zostały na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych. W tylnym zawieszeniu zastosowano dodatkowe resory piórowe. Samochód wyposażono w tarczowe koła z ogumieniem o wymiarach 11.00-R20.U22". W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię śrubowo-kulkową z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przekładnie te importowano z Hiszpanii (Bendibenca) lub z Węgier (Csepel). Do zasilania mechanizmu wspomagania służyła wirnikowa pompa firmy Hobourn-Eaton.
Pneumatyczny układ hamulca roboczego podzielony jest na dwa obwody. Instalację pneumatyczną zasila dwucylindrowa sprężarka tłokowa. Elementy układu hamulcowego produkowane są na licencji firmy Westinghouse. Połączenie z układem hamulcowym przyczepy realizowane jest jednym przewodem. Hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny działa na dźwignie hamulców tylnego mostu. Zastosowano także hamulec silnikowy.
KABINA
Kabina kierowcy typu 407 jest czteroosobowa i wyposażona została w dwa systemy ogrzewania. Z układem chłodzenia silnika połączone zostały dwie nagrzewnice z dmuchawami, umieszczone przy ścianie przedniej. Natomiast za fotelem kierowcy zabudowano niezależne urządzenie grzewcze typu OETF-1 (NRD).
AUTOPOMPA
Parametry autopompy
wydajność max. | - | 3200 dm3 / min |
wydajnośc nomin. (8 at) | - | 2400 dm3 / min |
ciśnienie max. | - | 140 m. sł. w.(1,4 MPa) |
obroty pompy | - | 2 800 obr / min. |
max wys. ssania | - | 7,5 m |
Na zbiorniku wodnym zamontowane jest działko wodno - pianowe (DWP 24). pozwala podać wodę na odległość ~50 m i pianę na 30 m
<< wróć do poprzedniej strony > >